woensdag 26 juli 2017

Ergotherapie is meer dan stoel, bureau, toetsenbord en zo

Hoi,

Wat ik nooit had kunnen vermoeden is dat ik met ergotherapie mijn belastbaarheid heb leren verdelen. Ben er nog niet helemaal, maar heb ook hier een hoop geleerd. Natuurlijk wordt gekeken naar stoel, beeldscherm en muis en hoe je zit, enzo. Maar ook, en daar had ik nooit aan gedacht, jezelf de vraag te stellen "hoe zwaar is een taak" en vervolgens "hoe lang kun je zo'n taak volhouden". Erg verhelderend. Laatst werd mij de opdracht gegeven "en wat gebeurt er met je als je bewust stopt met een taak, wat als je het mes in het varken laat steken?" ..... dat kan ik niet. Kun je je wel voorstellen denk ik. Zo zit ik niet in mekaar. 

Wat ik er wel mee kan is dat ik "licht" en "zwaar" werk kan onderscheiden en daarmee vooraf (!) mijn planning maken. Zo ben ik erachter gekomen dat zwaar inhoudelijk werk wel kan doen maar nooit langer dan 1,5 uur (max 2 uur) per keer. Lichter spul kan ik wat langer volhouden.

Had totaal geen idee dat ergotherapie dat allemaal doet, weer wat geleerd (lijkt wel of ik in de schoolbankjes zit....). Maak planning vooraf en op het eind van de rit ben je
  • minder snel moe
  • hebt minder last van freezes 
  • betekent wel dat je voor jezelf heel duidelijk de grenzen moet aangeven
Al met al, te managen (denk ik toch) ...... als die dekselse deadline er maar niet bijkomt en het adhoc karakter van de werkzaamheden afneemt .....

Volgende blog komt echt (beloofd!) pas na de vakantie.

Groeten, Gerlach

Geen opmerkingen:

Een reactie posten